Sunday, April 15, 2007

Kännetecken för Thomas Kuhls syn på vetenskapen

Thomas Kuhn motstrider sig Poppers idé om att all vetenskap är falsifierbar. Hans argument för detta var att många vetenskapliga teorier ifrån första början saknat stöd, motsagts och slutligen falsifierats. Dock fanns/finns de som envist hållit fast vid sina teorier och senare i livet lyckats hitta det stöd som behövts för att häva den tidigare falsifieringen och istället har kunnat verifiera sina vetenskapliga teorier. Poppers syn på vetenskapen stänger dörrar för dessa vetenskaper eftersom en falsifierad teori är en förkastad teori. Med andra ord ska ingen kraft läggas på att försöka hitta underlag nog att verifiera teorin och man kan enligt Kuhn således gå miste om nya vetenskapligheter. Dessutom menar Kuhn att vetenskapen inte enbart är styrd av rationellt tänkande. Han tror att forskarkollegor kan påverka varandra i sitt arbete och därmed inte alltid komma fram till det svar som hade varit mest rationellt, utan det svar som olika sociala faktorer kom fram till.

Ännu en skillnad i Kuhns syn på vetenskapen i jämförelse med Popper finner vi i vad Kuhn kallar paradigmteorin. Kuhn menar på att det från början finns ett antal paradigm (allmänna uppfattningar) som kretsar runt vetenskapen eller ett särskilt objekt inom vetenskapen. Det paradigm som senare visar sig vara det mest framgångsrika blir den tidens dominerande paradigm. Forskare grundar sig på den allmänna uppfattningen och då paradigmet är den allmänna uppfattningen är den således normal, vi har nått stadiet som Kuhn kallar normalvetenskapen. Tids nog kommer man dock till ett problem som inte kan lösas med hjälp av det dominerande paradigmet, sedan kommer ett problem till och ett till, tills det är en mängd problem som paradigmet inte förmår lösa. I detta skede krävs ett nytt synsätt på vetenskapen och nya forskare försöker lösa problemen genom att ta sig an dem från ett annat håll. Det gamla dominerande paradigmet ersätts, en vetenskaplig revolution kommer till i samma veva som den nya normalvetenskapliga perioden tar sin början.

No comments: